بسم الله الرحمن الرحیم
ابو بصیر میگوید:
از امام صادق «علیهالسلام» دربارة آیة
(أطِیعُوا اللهَ وَ أطِیعُوا الرَّسولَ وَ أُولِی الأمرِ مِنّْکُمّ( "سورة نساء، آیه 59"
پرسیدم. فرمود: (أُولِی الْأمر( علی بن ابیطالب و حسن و حسین «علیهم السلام» است.
گفتم: مردم میگویند: چرا نام علی و اهل بیت ایشان «علیهم السلام» در کتاب خدا نیست؟
فرمود: به آنان بگو: نماز بر رسول خدا «صلی الله علیه و آله» نازل شد ولی خداوند رکعات آن را که سه یا چهار تاست (در کتابش) نام نبرد، تا آنکه رسول خدا «صلی الله علیه و آله» آن را برای مردم تفسیر کرد. زکات بر ایشان نازل شد ولی اینکه از چهل درهم، یک درهم زکات دارد را نام نبردند تا آن که رسول خدا«صلی الله علیه و آله» برای آنان مقدار زکات را تفسیر کرد و حج نازل شد و خداوند به مردم نفرمود هفت بار طواف کنید تا آنکه رسول خدا «صلی الله علیه و آله» برای آنان تفسیر کرد.
آیه (أطِیعُوا اللهَ وَ أطِیعُوا الرَّسولَ وَ أُولِی الأمرِ مِنّْکُمّ( نیز دربارة علی و حسن و حسین «علیهالسلام» نازل شد و رسول خدا «صلی الله علیه و آله» (آن را تفسیر کرد) و دربارة علی «علیهالسلام» فرمود: هر کس من مولای اویم (و اطاعت من بر او واجب است) علی «علیهالسلام» هم مولای اوست و (اطاعتش بر او واجب است) و فرمود: شما را به کتاب خدا و اهل بیتم «علیهم السلام» سفارش میکنم. من ازخدا خواستهام بین آن دو جدایی نیندازد تا بر من در سر حوض (کوثر) وارد شوند و خدا هم آن را به من عطا کرد.
و نیز فرمود: شما (لازم نیست) چیزی به آنان یاد دهید، آنان از همه شما آگاهترند. و فرمود: آنان شما را از در هدایت بیرون نمیبرند و به در گمراهی نمیآوردند. اگر رسول خدا ساکت میشد و اهل بیت خود را که مراد این آیه است معرفی نمیفرمود، آل فلان و آل فلان ادعا میکردند.
لکن خداوند در کتاب خود، سخن پیامبرش را تصدیق کرد و (دربارة اهل بیت) چنین نازل فرمود:
(إنَّما یُریدُ اللهَ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الّرجْسَ أهّلَ الْبیتِ وَ یُطَهِرَکُمْ تَطْهیراً) "سورة احزاب، آیه 33"
پس علی و حسن و حسین «علیهم السلام» تنها مراد از اهل بیت در این آیه بودند و رسول خدا «صلی الله علیه و آله» آنان را زیر کسا آوردند و فرمودند: «خدایا برای هر پیامبری اهلی و (افراد) ارجمندی است و اینان اهل من و افراد ارجمند من هستند...».
*منبع:
کافی، ج1 ، ص 286 ، ح 1؛ شواهد التنزیل،ج 1، ص 191، ح 203